Åssiden videregående skole i Drammen har gjennom en åpenhetskultur og flere alkoholfrie arrangementer styrket fellesskapet blant både ansatte og elever. Med en bevisst satsing på forebygging og livsmestring skaper skolen et trygt miljø der ungdom får støtte til å ta gode valg for seg selv og sin fremtid.
En skole som setter trygghet først
Åssiden videregående har lenge hatt fokus på forebyggende arbeid rundt rus og avhengighet. Skolen ble i fjor tildelt Akan-prisen for sitt arbeid med å skape en trygg og inkluderende skolekultur. Rektor Ann Mari Henriksen trekker frem at dette arbeidet er en naturlig del av skolens satsing på bærekraft og trivsel, og at det handler om mer enn bare rusforebygging – det handler om å skape et miljø hvor både elever og ansatte trives.
Fra festkultur til fellesskap
For å skape et mer inkluderende arbeidsmiljø har skolen gjort flere grep for å redusere alkoholens rolle i sosiale sammenhenger. Miljøveileder Glenn Steen-Haugen forteller at skolen blant annet har flyttet fokuset bort fra alkohol på julebord, og heller lagt vekt på god mat og underholdning. I tillegg arrangeres det stadig flere sosiale aktiviteter uten alkohol, som sportsarrangementer, quizkvelder og kinoturer for ansatte
Vi ønsker ikke å skape en avholdskultur, men vi vil bevisstgjøre både ansatte og elever på hvordan vi kan bidra til en sunnere drikkekultur

Trygge rollemodeller for elevene
Glenn understreker at den positive kulturendringen blant de ansatte også påvirker elevene. Når lærere og andre voksne på skolen viser at de trives og tar vare på hverandre, skaper det et tryggere miljø for ungdommene.
Vi ser at når vi har det bra på jobb, smitter det over på elevene. Det gir en god energi i klasserommet og i skolemiljøet
Økende rusbruk blant ungdom – hvordan møter skolen utfordringen?
Til tross for at mange ungdommer drikker mindre enn tidligere, opplever skolen en økende nysgjerrighet rundt rusmidler. Lærerne ser at mange ungdommer har lettere tilgang til rusmidler og færre tydelige grenser for hva som er akseptabelt.
For å møte denne utviklingen har skolen forsterket sitt fokus på livsmestring. Gjennom ulike fag lærer elevene om rusmidlers påvirkning på kroppen, psykisk helse og hvordan valg i ungdomstiden kan påvirke fremtidige muligheter. Dette arbeidet utføres i samarbeid med helsepersonell, politi og andre forebyggende instanser.
Vi ønsker å ruste elevene til å ta bevisste valg og sette sunne grenser for seg selv. Når de lærer å stå i egne følelser og reflektere over egne valg, blir det lettere å motstå presset til å prøve rusmidler
Bevisstgjøring skaper endring
For Åssiden videregående handler dette arbeidet ikke om forbud, men om å gi både ansatte og elever verktøyene de trenger for å ta gode valg. Gjennom refleksjon, samtaler og økt kunnskap ønsker skolen å bidra til at flere ungdommer får en tryggere oppvekst uten negativ påvirkning fra rus og alkohol.
Forebyggende arbeid fungerer best når folk kan ta egne valg basert på refleksjon og verdiene de står for. Å oppleve mestring og styrke egne ressurser er viktigere enn å bli fortalt hva man skal gjøre.
Gjennom en kombinasjon av åpenhet, rusfrie arenaer og tydelige rollemodeller fortsetter Åssiden videregående sitt arbeid for en trygg og inkluderende skolehverdag – der både ansatte og elever kan trives og utvikle seg.
Tekst: Marte Nordahl